Hayotda shunday kutilmagan voqealar ham bo'ladiki, ularni tasodif deb ataymiz. Birgina tasodif "janobi oliylari”ning sharofati bilan hayotimiz butkul o'zgarib ketishi mumkin. Biz quyida hikoya qilmoqchi bo'lgan qahramonlarimiz ham aynan tasodif tufayli dunyoga tanilishgan.
Woolworth deb nomlanuvchi ulkan magazinlar va supermarketlar tarmog'i asoschisi tasodif tufayli shu darajaga erishgandi. Yigirma bir yoshli, qishloqdan kelgan uyatchan va duduq yigit bir do'konga sotuvchi bo'lib ishga kiradi. U paytlarda magazinda turgan mollarning narxi ko'rsatilmas, sotuvchi xaridorning ko'rinishiga qarab istagan narxini aytardi. Xaridor shundan so'ng yo savdolashar yoki ketib qolardi. Xaridorni "o'rash”, molini maqtab o'tkazish bechora Frenkning qo'lidan kelmasdi. Bir kuni do'kon egasi unga kunlik savdo me'yordagidan kam bo'lsa uni ishdan bo'shatib yuborishini aytdi.
Frenk ertalab do'konni ochishdan oldin har bir molning yakuniy narxini qog'ozlarga yozib yopishtirib chiqdi. Omborxonada sotilmay turib qolgan barcha mollarni esa bir uyum qilib katta stol ustiga qo'ydi va "Hammasi besh tsentdan” deb yozdi. Stolni esa deraza oldiga shunday qo'ydiki, ko'chadan o'tib ketayotgan har bir yo'lovchi bu yozuvni ko'rishi mumkin edi. U qo'rquvdan titragancha xaridorlarni kuta boshladi.
Bir necha soat ichida sotuvga qo'yilgan hamma narsa sotilib ketdi, kunlik savdo esa bir haftalik tushumga teng bo'ldi. Xaridorlar qo'llaridagi mollarning narxini ko'rib savdolashib ham o'tirmasdan pul uzatishardi.
Frenk shu kuniyoq do'kondan ketdi, pul qarz olib o'z do'konini ochdi. 1919 yilda Frenk Vulvortning do'konlari soni mingtaga, puli esa 65 million dollarga etdi.
• Mashhur va eng xaridorgir kitob bo'lgan "Ginnessning rekordlar Kitobi” Guinness pivo ishlab chiqarish kompaniyasi xo'jayini Xyu Biver tomonidan tasodifan dunyo yuzini ko'rgan. 1954 yilda ovchilar uchun uyushtirilgan ziyofat paytida Xyu Biver bir ovchi bilan qaysi qush tezroq uchishi borasida bahslashib qoladi. Shu paytda Biverning xayoliga har kuni butun dunyo bo'ylab "eng, eng”lar borasida minglab munozaralar, garov bog'lashlar bo'lishi keladi. U barcha sohalarda rasman tasdiqlangan rekordlarni jamlaydigan kitob yaratishga qaror qiladi. Bir yillik tadqiqot va izlanishlardan so'ng 1955 yilning 27 avgustida 198 sahifadan iborat dastlabki kitob chop etiladi. Shu yili kitob Buyuk Britaniyada eng ko'p sotilgan kitobga aylanadi va egasiga ulkan daromad keltiradi. O'shandan buyon "Ginnessning rekordlar Kitobi” har yili chop etiladigan va eng ko'p sotiladigan kitoblardan biriga aylandi.
• Procter & Gamble kompaniyasining etakchi ximigi Viktor Millzga bir kuni qizining bolalariga qarashiga to'g'ri keladi. Nabiralarining ho'l tagliklarini almashtirib, ularni yuvib-quritish mashaqqat ekanligini ko'rgach, u bir martalik kiyiladigan taglik yaratish ustida bosh qotiradi. Bir nechta tajribalardan so'ng P&G Pampers deb nomlangan yangi mahsulotini omma e'tiboriga havola qiladi.
• Odatda, qand egan bolalarning qo'li shira bo'lib qoladi va ular o'ylab ham o'tirmasdan qo'llarini kiyimlariga artishadi. 1958 yilda Enrike Bernat qandlarni cho'pga o'rnatishni o'ylab topadi va Chupa Chups dunyo yuzini ko'radi. Qandning qog'ozi va logotipini esa mashhur rassom Salvador Dali yaratgan.
• 1911 yilda 28 yoshli Frenk Mars to'plagan pullariga xotini bilan birgalikda shirinlik do'koni ochadi. Do'konda asosan turli qandlar sotilardi.
Oqibatda bir necha kun ichida Milky Way deb nomlangan shokolad batoni yangi korxonaning eng xaridorgir mahsulotiga aylanadi. Kompaniya mahsulotlari esa rang- baranglashib, butun dunyodagi shirinliksevarlarning sevimli mahsuloti sifatida e'tirof etilmoqda.
• Maktabda bor-yo'g'i olti yil o'qigan Garlan Sanders 40 yoshga etganida o'nlab hunarlarda omadini sinab ko'rishga ulgurgandi. U shinalar sotgan, go'lahlik qilgan, harbiy sohada ishlagan, konduktorlik, fermerlarga yordamchilik, hammollik va yana ko'plab sohalarda faoliyat ko'rsatgan, ammo hech omadi yurishmagandi. Oila qashshoqlikda kun kechirar, lekin xotini erining ishlari yurishib ketishiga ishonardi. 1930 yilda Sanders avtoustaxona ochadi. Tez orada u ustaxona yonida mijozlar uchun mo''jazgina oshxona ham qurish kerakligini tushunadi. Uyidan bitta xonani u oshxona uchun ajratadi. Ovqatni esa uyda o'zlari tayyorlashadi. Tez orada uning ustaxonasi qovurilgan jo'jasi bilan butun shtatga taniladi.
Mijozlar uning ustaxonasiga mashina tuzattirish uchun emas, balki qovurilgan jo'ja egani kelishardi. Yetti yildan so'ng u Sanders Court & Cafe restoranini ochadi. 1950 yilga kelib esa Sanders tayyorlagan qovurilgan jo'jalar AQShdagi yuzlab restoranlarda sotila boshlaydi.
• Fil Nayt Oregon universitetida o'rta masofaga yuguruvchi sportchi edi. U doim Amerikada ishlab chiqarilgan krossovkalardan nolir, Adidas krossovkalarini sotib olish uchun esa o'tgan asrning 60-yillarida ancha-muncha odamning puli etmasdi. Nayt narxi arzon, ammo sifatli krossovka chiqarish niyatida murabbiyi bilan birga Blue Ribbon Sports kompaniyasini tashkil qildi. U arzon va sifatli krossovkalarni faqat Osiyoda ishlab chiqarish mumkin degan fikrga keldi. 1964 yilda u va murabbiyi Bill Bauerman 500 dollardan pul tashlashdi va Yaponiyaning Onitsuka Tayger kompaniyasiga 300 juft krossovkaga buyurtma berishdi. Fil krossovkalarni mashinasida yurib sotdi. Bill Bauerman bir kuni xotinining ustidan kulish uchun vafli tayyorlaydigan uskuna ichiga rezina tasmani solib qo'yadi. Buni qarangki, shundan keyin kompaniya sport poyabzallari uchun chiziqli poshna tayyorlashni yo'lga qo'ydi. Sotuv rivojlangach, krossovka ishlab chiqarish boshlab yuborildi. Jeff Jonsonga kompaniya uchun yangi nom o'ylab topish aytiladi. Uning tushiga grek ma'budasi Nika kiradi va shu tarzda Nike nomi paydo bo'ladi.
• 1919 yilning iyunida Texas shtatidagi Sisko shahriga 31 yoshli Konrad Xilton tashrif buyuradi. U bir yil ilgari bank ochgan va inqirozga uchragandi. Cho'ntagida 5000 dollar puli bo'lgan Konrad yangi bank ochish yoki birorta bankni sotib olish uchun kelgandi. Ammo tez orada uning rejasi o'zgarib ketdi. Xilton kechki payt mahalliy Mobley mehmonxonasiga keldi. Omadsiz bankirni bo'sh xona uchun bir-birlari bilan janjallashayotgan odamlar hayron qoldirdi. "Buncha mijoz har qanday tijoratchining orzusi-ku” degan fikrga keldi Xilton. Mehmonxona egasining esa g'alvaga toqati yo'qligi va mehmonxonani sotmoqchi ekanligi ma'lum bo'lgach, Xilton bank ochish fikridan voz kechdi va zudlik bilan mehmonxonani sotib oldi. Oradan olti yil o'tgach, u Dallasda o'z nomi bilan ataluvchi Dallas Hilton mehmonxonasini ochdi. Hozirda esa Hilton mehmonxonalar tarmog'i dunyoning deyarli barcha mamlakatlarida hashamatli mehmonxonalar qurishga erishgan.
Manba: Biznestrener.uz